Anmeldelse af 42043 Mercedes-Benz Arocs 3245.
Dette er en anmeldelse af Lego Technics 2015 flagskib, en lastvogn designet med Mercedes-Benz Arocs 3245 som forbillede.
Modellen er sendt på markedet i Q2 2015 og er med både Power Functions og Pneumatic System v2 elementer. Det samlede model består af 2.753 dele, hvilket gør den til den største Lego Technics model til dato.
Indpakning.
Modellen leveres i en æske med dimensionerne B*H*D: 580*480*120mm.
Forsiden er præget af et billede af hovedmodellen. Til venstre er angivet modelnummer, modeltitel og hvilken aldersgruppe denne model henvender sig til. Til højre er vist hvilke Power Functions og Pneumatic system elementer der indgår.
Når flappen slås op, fremkommer der flere billeder af modellen. Dels et hvor den ses direkte fra højre side og dels et, hvor højre side ses skråt bagfra. Disse billeder af den fulde model, er understøttet af 7 mindre billeder, som viser modellens forskellige funktioner og der er et billede, som viser lastvognens dimensioner. I nederste venstre hjørne, er der et billede og lidt info, om den virkelige Mercedes-Benz lastvogn.
På bagsiden af æsken vises B-modellen. Det er en forvogn med anhænger og kran. B-modellen er vist som helhed og med 4 billeder, der viser de enkelte funktioner. Derudover er der et billede, som viser dimensionen af modellen, der med sine 77 cm, er 23 cm længere end hovedmodellen.
Æskens indhold består af i alt 26 poser, hvoraf de 21 er nummereret fra 1 til 6. Disse numre refererer til de 6 delelementer, som modellen består af – se længere nede. De u nummererede poser indeholder dæk, pneumatikslanger, batteriboks og motor.
Derudover er den en byggevejledning på 484 sider og et ark med 32 klistermærker.
Funktioner og nye elementer.
Der er 4 motoriserede funktioner:
- Støtteben
- Hydraulisk pumpe til styring af kranarmens funktioner
- Rotation af kranarmen
- Tipning af lad
Der er følgende nye elementer i denne model:
- Drejeskiven, som har en større diameter end de tidligere udgaver.
- De to dele som udgør grabben
- Gearfunktionen
- Støtteben – de støtteben der er brugt på tidligere modeller, har været nogle der skulle samles af tandstænger og klods elementer. De støtteben der er i denne model, er to støbte dele, som sættes ind i hinanden. Dette gør, at benene er meget smidigere.
- Der er tre nye pneumatiske cylindre i denne model.
- Nye slanger til det pneumatiske system.
Fælles for alle pneumatik elementerne er, at de nu er nemmere at forbinde.
Byggevejledningen.
Byggevejledningen er denne gang en bog på 484 sider, hvoraf betjeningsvejledningen i, hvordan lastvognen og dens funktioner styres, fylder 8 sider. Det vidner om, at der er tale om en kompleks model.
Generelt er vejledningen fin, men der er visse steder hvor der er en lille skønhedsfejl eller to. Som det er med disse store modeller, hvor der indgår mange elementer, så er der steder, hvor øjnene skal pudses, for at få alle detaljerne med. Specielt har jeg udfordringer, når der er meget sort med sort på.
Jeg er faldet over følgende jeg vil kommentere:
- På side 13 – 14 bruges der 6 billeder på at forklare, hvordan motorblokken samles.
- På side 115 – 117 bruges der 9 billeder på at forklare, hvordan udstødningen samles.
- Begge dele kunne klares med lidt færre tegninger, men der er ikke tale om fejl.
- På side 241 instruktion 88 er det vist hvordan hjulkassen samles, men for at montere den, er det nødvendigt at vende den i forhold til det viste.
- På side 255 er instruktion 1 og 2 og på side 256 er instruktion 4. Her mangler instruktion 3, som burde vise monteringen af de to styk 4514553.
- På side 266 og 267 fremgår det ikke tydeligt, at den lille pneumatikslange på 24 mm skal monteres.
Samling.
Som nævnt tidligere, indeholder æsken 21 poser, som er nummereret fra 1 til 6. Disse henviser til de 6 delelementer, som modellen består af. Delene samles hver for sig og bygges efterhånden sammen.
De 6 delelementer er:
1: Forenden med styrtøj, 6 cylinder motor og Power Function motor
2: Gearkassen som bruges til alle de motoriserede funktioner
3: Bagenden af lastvognen med uafhængigt hjulophæng og vippeanordning til ladet
4: Kranarmen
5: Førerhuset
6: Ladet.
Samling af de enkelte delelementer foregår uden de store problemer, men når delelement 1 og 2 skal hægtes sammen, kræver det koncentration og fingersnilde. Der er 4 stifter og to aksler, der skal passe sammen og jeg måtte vende og dreje modellen flere gange, for at finde den optimale vinkel at samle det i.
Efter samling af de tre første delelementer, haves en lastvogn der kan køres med. Der er monteret hjul og styrtøjet fungerer fint. Her blev det så interessant at kigge nærmere på hjulophænget. Erfaringen fra en tidligere model – Mercedes Benz Unimog – sagde, at hjulophænget gik lidt stramt. På model 42043 er der anvendt to forskellige fjederophæng: fortil bruges 4 elementer af nummer 6027566 og bagtil benyttes 4 elementer af nummer 6027565. Den umiddelbare konklusion er, at fjederophænget bagtil, er mere livligt, dvs. det følger bedre underlaget, end ophænget fortil. Dette ændres dog, når batteriboksen monteres – herefter virker forhjulsophænget også smidigt.
Samling af kranarmen krævede også en del koncentration, idet pneumatikslangerne alle skal ned gennem hullet i drejeskiven og der er ikke for meget plads. Derudover skal det sikres, at slangerne er lange nok til at alle funktionerne kan fungere. Da kranarmen skulle monteres på chassiset, måtte der lidt fingerspidsfindighed til. Jeg havde fået lagt slangerne i fine, runde cirkler, men disse medførte, at kranarmen ikke kunne hægtes fast og jeg måtte derfor hive lidt i nogle af slangerne.
Detaljerne.
Når modellen er samlet, er det ikke bare en lastvogn med de funktioner, som er nævnt ovenover. Der er blandt andet også følgende detaljer:
- Forlygter
- Baglygter
- Roterende blink, som fungerer som styrtøj
- Soltag
- Kølergitteret sidder på skrå
- Blinklys på siden
- Dørene ind til førerkabinen kan åbnes
- Mercedes logo på rattet
- Sidespejle – ikke bare de sidespejle der normalt er på Technics modellerne – der er også et spejl øverst i højre side, så chaufføren kan se den blinde vinkel foran
- Kompressorhorn på toppen
- To stopklodser.
Tidsforbrug.
I nedenstående skema er angivet hvor lang tid det har taget mig at bygge modellen. Tiderne er vejledende og kan variere fra bygger til bygger. På de Facebook grupper der er oprettet som en hyldest til denne model, ligger byggetiderne typisk mellem 9 og 12 timer.
Delelement | Antal poser | Samletid for delelement | Samlet tid |
Forende med styrtøj | 4 | 2 timer og 20 minutter | 2 t 20 m |
Gearkasse | 2 | 55 minutter | 3 t 15 m |
Bagende | 5 | 2 timer og 15 minutter | 5 t 30 m |
Kranarm | 2 | 2 timer | 7 t 30 m |
Førerhus | 6 | 2 timer og 10 minutter | 9 t 40 m |
Lad | 2 | 35 minutter | 10 t 15 m |
Sammenligning.
Denne model er den anden Lego Technic model, der er lavet med Mercedes Benz lastvogne som forbillede. I 2011 blev model 8110 Mercedes Benz Unimog U400 lanceret. Fælles for de to modeller er, at deres forbilleder begge er designet til at køre offroad og de to modeller har da også mange ens funktioner, såsom hjulophæng på alle hjul og pneumatiske kranarme.
Selv om det er to forskellige modeller, er det nærliggende at sammenligne dem.
Den helt store forskel oplever jeg i styrtøjet. På 8110 gik det ekstremt trægt, grænsende til det næsten umulige at dreje rattet. Hvis du ville have et styrtøj der gik nemt og smertefrit, skulle du selv ind og modificere. På model 42043 fungerer de to roterende lys begge som rat og styrtøjet er meget mere smidigt – modellen kan faktisk styres meget let.
På 8110 sad batteriboksen i fører side og da 6 batterier vejer en del, krængede modellen til den ene side. På model 42043 er batteriboksen monteret midt på, så her er der ingen krængning.
Pneumatikken fungere lige godt på begge modeller.
Går man efter at få flest funktioner, så vinder model 42043. Som jeg har skrevet længere oppe, har denne model 4 motoriserede funktioner, hvorimod 8110 har en pumpefunktion – denne kan så enten styre kranarmen, som er monteret bagpå, eller den kan styre et trækspil, som er foran. Med lidt fingersnilde, kan kranarmen dog monteres foran, da der er pumpeudtag i begge ender af modellen.
Konklusion.
Generelt har jeg altid haft et rigtigt godt forhold til de store Lego Technics modeller, som jeg anser for udsmykning til mit hjem. Problemet er efterhånden bare, at jeg mangler reolplads, for modellerne har da fået vokseværk de sidste par sæsoner.
En samlet konklusion på denne model er, at den er alle pengene værd. Der er mange byggetimer i den, der er en tilpas kompleksitet i byggearbejdet – nogle gange er det meget nemt, mens man andre gange er udfordret på f.eks. samling af slanger og plads til slange enderne. Der er heller ikke så mange gentagelser i byggeprocessen, faktisk er det først i forbindelse med samling af ladet, at det bliver en lille smule trivielt, men det er heldigvis ikke den del der tager længst tid.
Hvorvidt den passer til den aldersgruppe, der er angivet på æsken (11 – 16 år), skal jeg lade være usagt. Som det ses af mit tidsskema, så går der i hvert fald 5½ time med samling, før man har noget der kan leges med, nemlig et lastvognschassis med hjul.